Визначаємо готовність дитини до школи

Ось малюк ходив у дитячий садок, а тепер він збирається йти в перший клас.

Це два різних рівня його розвитку, і один з них повинен плавно випливати з іншого. Дитячий садок, якщо дитина відвідує його, або батьки вдома постійно готують своє чадо саме до цього важливого кроку - школі. Майбутній першокласник буде отримувати великий обсяг інформації, для розуміння і закріплення якої йому знадобляться всі його придбані до цього моменту якості. Поняття готовності дитини до школи передбачає собою такий рівень підготовленості, який дає можливість повноцінно і без зайвих навантажень як навчатися, так і взаємодіяти з новим соціумом. Тут необхідно зробити акцент на найважливіші деталі, такі як мова, пам'ять, мислення, увагу, певний запас знань, бажання вчитися, здатність підкорятися встановленим і загальновизнаним правилам і т. Д. Для того, щоб найбільш точно зрозуміти, як здійснюється визначення готовності дитини до школі, треба розглянути цю проблему докладно з усіх боків.

Отже, в чому полягає готовність дитини до школи

Спочатку його вважають веселим і забавним карапузом, потім розумним і серйозним малюком, і ось скоро школа ... Чи готовий він, чи зможе впоратися, як себе поведе, як йому допомогти? Скільки запитань на цю тему, стільки ж має бути і відповідей ...

Види готовності дитини до школи

Традиційно розрізняються наступні види готовності дитини до школи: психологічна, особистісна, мотиваційна, інтелектуальна, мовна, фізіологічна, фізична та інші. Всі ці види у своїй сукупності повинні відповідати належному рівню, який батьки повинні забезпечити своїм дітям найкращим чином для їх можливості навчатися і легко адаптуватися до нових умов і вимог шкільного періоду.

Психологічна готовність дитини до школи

Так, при бесідах з дітьми на питання: «А чому ти хочеш йти до школи?», Багато з них відповідали приблизно так: «Я ж уже великий і тому хочу вчитися». Вони, в цьому віці бачачи, що дорослі, кажучи про навчання, ставляться до цього дуже серйозно, самі починають усвідомлювати, що вступають у новий період життя, який важливий для їхніх батьків. Простіше кажучи, дитина, психологічно готовий до навчання на новому рівні, вже стоїть на першому ступені до становлення дорослою людиною.

Деякі батьки примудряються раз і назавжди відбити у своїх сина чи дочки полювання йти в школу шляхом погроз, таких як, наприклад: «Не хочеш вчитися рахувати, ну нічого, нікуди не дінешся, вже там-то будеш вчитися як миленький ...» або змушують своє дитя з муками і сльозами виконувати завдання з підручника першого класу, вважаючи, що таким чином вони готують його до шкільних часів. Нічого з цього не можна робити ні в якому разі.

Малюк ще не знає конкретно, що таке школа, він черпає інформацію зі слів дорослих. Батьки повинні зацікавити дитину, показати йому, що саме навчання зможе показати йому який великий і цікавий світ, розповісти, скільки нового і незвіданого він зможе впізнати. Психологічна готовність дитини до школи включає в себе складний комплекс складових, які є результатом виховання та розвитку дитини в період до 6 або 7 років.

Особистісна готовність дитини до школи

Дошкільний вік є якраз тим періодом, коли дитина починає відчувати себе самостійною особистістю. Відбувається внутрішня зміна, і дитина починає розуміти, що безповоротно закінчується один цикл в його житті - дитячий садок, «маленьке дитинство» і починається інший - «дорослий етап». Це дуже важливий процес усвідомлення, без якого адаптація до школи може проходити з певними ускладненнями. Особистісна готовність дитини до школи - це прийняття ним нової соціальної позиції «школяра», з її певними правами і обов'язками, розуміння свого нового статусу, бажання вчитися і здобувати знання, позитивний настрій, вміння і готовність брати активну участь у житті нового колективу.

Велику роль тут відіграє мотиваційна готовність дитини до школи, коли він керується певними мотивами, пояснюючи своє бажання йти в школу. Такими мотивами будуть: навчальний (піду, бо мені подобається вчитися), пізнавальний (йду, тому що хочу отримувати нові знання), позиційний (хочу займатися важливою справою, буду це робити як дорослий). Мотивами, що говорять про невідповідну підготовці будуть: ігровий (буду ходити в школу, бо там багато хлопців, з якими можна грати), соціальний (ходити треба, щоб потім на роботу влаштуватися і заробляти) і зовнішній (доведеться вчитися, так як мама змушує ).

Що таке психічна готовність дитини до школи

Готовність психіки дитини визначається його внутрішнім світом, який встиг сформуватися за період від 3 до 6 або 7 років. Саме за цей час діти починають отримувати максимум вже добре усвідомлюваної інформації. Так, навколишнє їх дійсність вже не зводиться тільки до будинку, батькам, друзям з дитячого саду. Вона починає розширюватися до меж міста і країни, а також запрошує увійти в простір дорослих відносин. Саме в дошкільному віці діти мислять образними уявленнями, використовуючи у всьому творчий підхід і елементи гри. Поступово вони починають усвідомлювати себе як особистості і набувають здатність до внутрішнього і самостійного контролювання своєї поведінки. З'являється так званий характер, який виражається в індивідуальних відносинах між дитиною і соціальною дійсністю. Відбувається прийняття етичних норм, формування світогляду і малюк остаточно формується як особистість, готова до спілкування в соціумі з дотриманням правил цього соціуму.

Так, психічна готовність дитини до школи буде повною, якщо він успішно пройшов, зазначені стадії і виявився підготовленим до дій в даному випадку в новому колективі і за новими правилами. Крім того, завдяки розвитку мислення і виникнення потреб у нових знаннях, він відчуває бажання вчитися і пізнавати світ з нових сторін для того, щоб швидше стати дорослим і самостійним.

Існує багато думок на тему, чи готові діти до навчання в 6 років. Єдино вірним рішенням тут буде тільки індивідуальний підхід. Якщо їхня психіка готова до цього, то так. Згідно з дослідженнями, великий відсоток шестирічок усе ще намагається пізнавати світ у вигляді гри, так їх улюбленими предметами стають працю і малювання. А семирічки вже вибирають математику і лист як найцікавіші для них предмети. Поспостерігайте за своїм чадом і не поспішайте робити з нього вундеркінда завчасно. Розум його нікуди не дінеться, і він буде радувати вас відмінними оцінками, але можливо роком пізніше.

Інтелектуальна готовність дитини до школи

Для успішного навчання без вираженого напруги діти повинні інтелектуально відповідати рівню першого класу. Тут мова йде, по-перше, про їхні загальні знаннях, пов'язаних з навколишнім світом, громадським життям і певних навичках рахунки, знання букв і т.д. По-друге ж, дуже важливо вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати і робити самостійні висновки. Необхідна наявність здатності знаходити причинно-наслідкові і просторово-часові відносини. Звичайно ж, у такому віці ще немає логічного мислення, в якому вигляді воно присутнє у дорослих, але це вже його прототип, хоча по суті це вища форма поки що тільки образного мислення.

Так, абсолютно не важко оцінити інтелектуальну готовність дитини до школи за допомогою звичайної розмови. Малюк повинен вміти розповідати у вільній формі про себе і про свою родину, знати свою адресу і дані найближчих родичів, не тільки давати інформацію про навколишній його світі - як природі, так і суспільстві, а й знати, як цим можна користуватися. Аналізуючи наявну в нього інформацію, зробити висновок і пояснити в розмові з дорослим: «Чому відбувається так, а не ось так», а здобувши певні знання, вміти ставити зустрічні питання. Багато дорослих вважають, що цей процес пізнання та розвитку дитини протікає сам собою за допомогою питань, які задає він сам. Це не так. Діти отримують відповіді, які потім виявляються не пов'язаними в одну систему жодним чином, тому й не виникає єдиної картини світу. Саме тому батьки повинні забезпечити правильну і повну подачу інформації своїм дітям, яку вони зможуть аналізувати і сприймати у всій сукупності і взаємозв'язку всіх її частин.

Мовленнєва готовність дитини до школи

Багато батьків вважають, що якщо дитина має деякі похибки в мові, то це пройде з часом як-небудь саме собою, або що «не один наш такий, сусідський он теж до третього класу по складах читати не міг, а он виріс ж». Це дуже поширена помилка. Якщо навіть взяти не сам процес навчання, а для початку просто колектив першого класу, в який прийде малюк, то для того, щоб в нього влитися найкращим чином, потрібно володіти досить швидкою, правильно сформованої промовою. Мовленнєва готовність дитини до школи є найважливішим інтелектуальним показником розвитку. Це треба обов'язково пам'ятати всім батькам. Що не володіють розвиненою мовою, школярі, як правило, не справляються належним чином і з листом. Це призводить до того, що в принципі розумні хлопці починають не встигати за темпом класу, що призводить в результаті до поганих оцінок.

Якщо мова не розбірлива через проблеми в звуковимові, то обов'язково треба звернутися до логопеда, для того щоб фахівець зміг виправити цю проблему. Крім цього існує маса спеціальних вправ, якими можна займатися вдома, зайво не напружуючи дітей, а здійснюючи це у вигляді гри.

Буває й так, що словниковий запас, що не досить великий, так, за нормою вважається, що він повинен містити не менше 1500-2000 слів. Тут необхідно уточнити, що дитина збагачує свою промову шляхом наслідування оточуючим його людям. Це означає, що якщо батьки будуть свідомо багато і правильно розмовляти або читати разом з дітьми, то даної проблеми спостерігатися не буде.

Окремо треба відзначити, що до 7 років повинен сформуватися правильний граматичний лад мови, що включає в себе правильне відмінювання слів і побудова речень. Тільки в такому випадку мова зможе бути зв'язковою і, відповідно, усні відповіді на уроках будуть відмінними.

За умови, що батьки зможуть забезпечити своєму малюкові розвиток перерахованих вище якостей комунікативної мови, він зможе активно входити в контакт зі своїми однолітками і педагогами, налагоджувати спілкування і успішно вчитися.

Фізіологічна готовність дитини до школи

Дуже важливим аспектом є так звана фізіологічна готовність дитини до школи, вона виражається в задовільному здоров'я і нормальному функціонуванні всіх систем організму. Саме тому перед надходженням в перший клас всі діти повинні проходити обов'язкове медичне обстеження, яке показує. Чи відповідають біологічні та фізичні показники формальному віком, випереджають або відстають від нього, а також наявність або відсутність медичних протипоказань до навчання в школі. Слід зауважити, що за відповідною оцінкою прийнято розділяти дітей на п'ять груп по рівню підготовленості до школи. Причому відсоток абсолютно підготовлених дошкільнят мізерно малий. Абсолютно здорових дітей в даний час дуже мало. Але сильно засмучуватися не варто, так як у віці 7 і 8 років, дитячий організм досить інтенсивно розвивається і, до кінця першого класу хлопці, як правило, вирівнюються і наздоганяють одне одного за вищевказаними показниками.

Якщо ж все-таки є рекомендація лікаря про те, що слід почекати рік з надходженням, то в цьому немає нічого страшного, просто необхідно прислухатися і дозволити дитячому організму як слід зміцніти і як слід підготуватися до шкільних навантажень. У кожної людини свій індивідуальний організм. Це необхідно враховувати і не завдавати йому шкоди, як це роблять деякі батьки, намагаючись довести, що їх дитя нічим не гірше за інших, і відправляють незміцнілого як слід крихітку вчитися, а він навіть не може сам підняти і нести свій ранець.

Велика увага приділяється розвитку дрібної моторики кистей рук. Саме через її слабкого розвитку, як і через недостатню досвіду графічного письма, першокласникам досить важко даються письмові завдання. Фахівці радять у таких випадках частіше використовувати заняття з ліплення з пластиліну, ігри з конструктором з дрібних деталей, які дозволяють поліпшувати дрібну моторику.

Фізична готовність дитини до школи

За статистикою при вступі до першого класу, діти починають хворіти частіше. Відбувається це не тільки тому, що вони контактують з великою кількістю інших хлопців, а й через те, що саме в цей період, дитячий організм починає перебудовуватися на новий лад. Він починає нести на собі збільшені по відношенню до колишніх навантаження, пов'язані безпосередньо як з новим режимом дня (менше ігор і відпочинку і більше навчальних занять) так і з психоемоційної втомою, нервовим і розумовим напруженням. Саме тут і потрібно відзначити те, як важлива достатня фізична готовність дитини до школи.

Що може дати хороша фізична підготовка дітей? Це, в першу чергу, міцне здоров'я, розвинений і витривалий організм, який зможе успішно протистояти новим навантаженням, це відмінний рівень фізичного розвитку, який забезпечить активний стан, тим самим багато в чому визначаючи успішність навчання і відмінну успішність. Зв'язок хорошої фізичної підготовки і високої розумової працездатності абсолютно доведена завдяки численним спостереженням і дослідженням у цій галузі. Розумова працездатність у першокласників виражається в умінні зосереджуватися на певному занятті протягом 25 хвилин, у здатності самостійно працювати, добре засвоювати досліджуваний матеріал і у відсутності в подальшому яскраво вираженою стомлюваності.

У дитячому садку фізичній підготовці дітей приділяють багато часу. Це рухливі ігри, спеціальні фізкультурні і гартують заняття. Так, заняття включають в себе біг, стрибки, плавання, спортивні рухливі ігри і т.д. Якщо дитина не відвідує дитячий садок, то батьки самостійно повинні забезпечити йому відповідні фізичні навантаження. Дитина повинна бути активним і рухливим, це запорука її здоров'я як фізичного, так і розумового.

Фахівці приділяють також велику увагу все тієї ж проблеми шести- і семирічок. Так як семирічні першокласники є більш підготовленими і фізично і мають більше життєвого досвіду, вони з більшою легкістю, ніж їх молодші товариші адаптуються до школи. Молодшим доводиться наздоганяти старших для того, щоб як мінімум зрівнятися з ними, а це ще велике навантаження і на фізичне і психічне здоров'я. Батькам не можна про це забувати.

Отже, що таке рівень готовності дитини до школи

Існують різні системи, діагностичні завдання і тести, які допомагають визначити рівень готовності дитини до школи. У них в основному включаються одні й ті ж елементи:

· оцінка розвитку пізнання;

· рівень базового досвіду (інтереси, хобі та ін.);

· оцінка мовного розвитку;

· рівень емоційного розвитку та вміння спілкуватися;

· задовільно чи фізичний стан;

· відповідність нормам зорових пам'яті, сприйняття і слухової здібності;

· загальна психологічна готовність.

Так, відповідно, визначення готовності дитини до школи буде проводитися згідно задовільним оцінками цих основних показників.

Проблема готовності дитини до школи

Деякі батьки вважають, що їхню дитину до всіх труднощів підготує дитячий сад. У чомусь це твердження вірне, але ніякі дошкільні установи не зможуть дати любов, розуміння, показати маленькій людині, що він є особистістю. Хто як не батьки зможуть пояснити малюкові, що з ним відбувається, чому він знаходиться в стані незадоволеності і тривоги. Він розуміє, може бути і не зовсім усвідомлено, що йому потрібно зайняти свою нішу в суспільстві, показати всім і довести в першу чергу самому собі, що він дорослішає, вміє відповідати за свої вчинки, збирається в такий важкий шлях як школа і зовсім не боїться труднощів. Якщо поруч не буде розуміють і допомагають батьків, виникне проблема готовності дитини до школи.

Краще не допустити появу проблеми, ніж потім довго шукати шляхи її вирішення, а іноді й безуспішно. Якщо хоч один з вищевказаних видів готовності (психологічний, мотиваційний, психічний і т.д.) не буде відповідати належному рівню, і батьки не в змозі впоратися з цим завданням, необхідно відразу ж звертатися за допомогою до дитячого психолога. Він зможе, виходячи з професійного досвіду, допомогти дитині подолати необхідні бар'єри і покаже батькам яким чином надалі можна уникнути подібних помилок.

Кiлькiсть переглядiв: 652